Actief & sociaal

curling demo

In beweging met Indoorcurling

Steeds meer 50-plussers en ook 65-plussers zien de voordelen van een actieve levensstijl. Het daarnaast een gezonde manier om een sociaal netwerk in stand te houden. Regelmatige beweging helpt mensen ook langer zelfstandig en zelfredzaam te blijven. Onderzoek laat zien dat ouderen die voldoen aan de zogenaamde beweegnorm (minimaal vijf maal per week 30 minuten per dag matig intensief bewegen) zich fitter voelen. Zij zijn beter en langer in staat deel te nemen aan het maatschappelijke leven en zelfstandig te leven. Voldoende lichaamsbeweging draagt dus bij aan de kwaliteit van leven, lichamelijke gezondheid en mentale veerkracht.

Het is vaak wel wenselijk om het niveau en de vorm van sportbeoefening (enigszins) aan te passen. Voorheen haakten veel ouderen af omdat het tempo te hoog lag. Dat is met Indoorcurling anders. Het is juist geschikt voor mensen die door hun leeftijd fysiek niet meer volop mee kunnen doen.

De voordelen van Indoorcurling op een rij

  • in slechts een paar minuten op te zetten en af te breken;
  • men is in beweging om de ‘kegels’ op te halen over een afstand van 10 meter;
  • het geheugen wordt getraind omdat spelers bezig zijn met tactiek en puntentelling;
  • sociaal contact tussen spelers onderling, familie en bezoekers (gevoel van ‘erbij horen’);
  • iedereen kan het spelen, jong en oud;
  • ook mensen in een rolstoel kunnen meedoen.